luni, 29 august 2011

Instrumente de monitorizare a fenomenelor de violenţă în şcoală

Dintre categoriile de clasificare a violenţei şcolare am ales "violenţa verbală", deoarece aceasta este mai des întâlnită la copiii preşcolari, aceştia pierzându-şi controlul foarte uşor, iar dacă violenţa fizică se manifestă mai ales atunci când nu sunt supravegheaţi, cea verbală nu mai ţine cont de prezenţa educatoarei sau a părintelui. 
Violenţa verbală înseamnă ameninţarea sau folosirea intenţionată a unui limbaj verbal inadecvat contra altuia sau contra unui grup, sau contra unei comunităţi care antreneaza sau risca puternic sa antreneze un traumatism sau daune psihologice, o dezvoltare improprie sau privaţiuni. Violenţa verbală include ameninţarea, hărţuirea, intimidarea, insulta, şantajul.
TIPURI DE INFORMAŢII CE TREBUIE COLECTATE:
-cauzele acestui comportament;
-sursa de inspiraţie;
-numărul actelor de violenţă verbală;
-factorii care favorizează menţinerea lui.
ACTORII ŞCOLARI CE POT FURNIZA ACESTE INFORMAŢII: copiii şi părinţii.
ÎNTREBĂRI:
1. Pentru copiii:
A)-ai fost ameninţat de un coleg, părinte al altui  coleg, un angajat al  intituţiei sau de educatoare?
-ai fost insultat de un coleg, părinte al altui  coleg, un angajat al  intituţiei sau de educatoare?
 B)-ai ameninţat un coleg, părinte al altui  coleg, un angajat al  intituţiei sau de educatoare?  
-ai insultat un coleg, părinte al altui  coleg, un angajat al  intituţiei sau de educatoare?
C)-unde ai auzit sau de la cine ai învăţat asemenea cuvinte?
-pe ce canale de desene animate te uiţi zilnic?
-cum vorbesc prietenii tăi când sunt supăraţi?
2. Pentru părinţi:
-aveţi cunoştinţă că a primit ameninţări sau injurii, sau alte forme de violenţă verbală  copilul dumneavoastră?
-apelează des copilul dumneavoastră la această formă de exprimare când nu primeşte tot ceea ce doreşte?
-urmăreşte des canalele de desene animate care au un limbaj vulgar?
-deţineţi controlul asupra grupului de prieteni pe care îl frecventează copilul dumneavoastră?
  ACTIVITĂŢI PRIN CARE DATELE POT FI COLECTATE: chestionare aplicate părinţilor, interviuri luate copiilor şi părinţilor, fişe de monitorizare, colectarea datelor de la  responsabilul comisiei antiviolenţă, discuţii de grup cu  preşcolarii şi părinţii. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu